88% KOOPT LIEVER NIEUWE SNEAKERS dan dat ze geld spenderen aan een vakantie, de sportschool of gadgets. 1/3 ZET DAAR JAARLIJKS €250 tot €500 VOOR OPZIJ - Eén op de vijf jongeren zegt meer dan €1.000. 69% GEEFT AAN DAT 'SALE' INVLOED HEEFT OP HUN KOOPGEDRAG MAAR LIEFST 68% KOOPT REGELMATIG LUXE FASHION Zoals sneakers van Balenciaga, Alexander McQueen en Filling Pieces. Scholieren en studenten kiezen steeds vaker voor Nederlandse modemerken. BASICS VAN H\&M EN ZARA BLIJVEN POPULAIR 94% van de jongeren halen hier veel van hun basics ONLINE & OFFLINE SHOPPEN VOOR LUXE FASHION EN ACCESSOIRES Zơ'n 66% van de jongeren geeft de voorkeur aan een winkel of warenhuis, 34% koopt het liefst online waarvan 30% kiest voor een online winkel waar meerdere merken en producten vertegenwoordigd zijn. GEEN INFLUENCERS, MAAR VRIENDEN ALS INSPIRATIEBRON Meer dan de helft van de jongeren laat zich eerder inspireren door vrienden dan online influencers INSTAGRAM WORDT GEZIEN ALS MEEST INVLOEDRIJKE MEDIABRON 59% gebruikt Instagram als inspiratiebron om kleding te kopen, onder scholieren zijn TikTok en SnapChat bovengemiddeld populair. WINKELSTRAAT.NL NEW LUXURY FASHION MONITOR Luxe draait niet langer alleen om het uitdragen van rijkdom. Het uiten van een bepaalde subcultuur is steeds bepalender geworden in fashion. Hierdoor hebben in de afgelopen jaren sneakers en streetwear ook hun weg gevonden naar de top van de fashion: de opkomst van New Luxury. De New Luxury Fashion Monitor van Winkelstraat.nl biedt inzicht in het shopgedrag van de huidige jonge generatie in Nederland en hun houding ten aanzien van luxe merken en mode. Het onderzoek is uitgevoerd door Qrius in opdracht van Winkelstraat.nl onder 1.000 Nederlandse jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 30 jaar.